Term onderaan de tekst uitleggen ipv in de zin
Thread poster: Karlijn van Bekkum
Karlijn van Bekkum
Karlijn van Bekkum
Netherlands
Local time: 01:02
English to Dutch
Feb 4, 2013

Ik ben met een vertaling bezig en het eerste wat mij opvalt aan de tekst zijn de extreem lange zinnen. Zo bestaat de tekst uit 4 alinea's en ongeveer 5 zinnen!
Om een van de zinnen wat korter te maken wil ik een * plaatsen in de vertaling voor consecutief tolken en een * voor simultaan tolken en de uitleg van deze term onderaan de tekst plaatsen in plaats van de haakjes te gebruiken.

Nu komt deze opmaak niet overeen met de brontekst en mijn vraag is dan ook of dit geacceptee
... See more
Ik ben met een vertaling bezig en het eerste wat mij opvalt aan de tekst zijn de extreem lange zinnen. Zo bestaat de tekst uit 4 alinea's en ongeveer 5 zinnen!
Om een van de zinnen wat korter te maken wil ik een * plaatsen in de vertaling voor consecutief tolken en een * voor simultaan tolken en de uitleg van deze term onderaan de tekst plaatsen in plaats van de haakjes te gebruiken.

Nu komt deze opmaak niet overeen met de brontekst en mijn vraag is dan ook of dit geaccepteerd wordt?

De brontekst:
Interpreters, by contrast, are trained in precise listening skills under taxing conditions, memory and note-taking techniques for consecutive interpreting (in which the interpreter listens and takes notes while the speaker speaks, and then after several minutes provides the version in the other language), and split-attention for simultaneous interpreting (in which the interpreter, usually in a booth with a headset and microphone, listens and speaks at the same time, usually producing the interpreted version only seconds after the speaker provides the original).
Collapse


 
Steven Segaert
Steven Segaert
Estonia
Local time: 02:02
Member (2012)
English to Dutch
+ ...
Zou ik niet doen Feb 4, 2013

Ik zou zelf eerder gaan voor twee zinnen. In de eerste zin kan je zeggen dat ze speciaal opgeleid zijn in bepaalde technieken (voor consecutief tolken) en in andere technieken (voor simultaan tolken). In de tweede zin kan je dan uitleggen wat consecutief en simultaan tolken betekenen. Maar zelf voetnoten maken doe ik nooit.

Je kan ook creatief zijn met ; en - ... Ik splits een tekst niet zo vaak op in meerdere zinnen, maar dat komt omdat ik vooral juridisch getinte teksten vertaal.
... See more
Ik zou zelf eerder gaan voor twee zinnen. In de eerste zin kan je zeggen dat ze speciaal opgeleid zijn in bepaalde technieken (voor consecutief tolken) en in andere technieken (voor simultaan tolken). In de tweede zin kan je dan uitleggen wat consecutief en simultaan tolken betekenen. Maar zelf voetnoten maken doe ik nooit.

Je kan ook creatief zijn met ; en - ... Ik splits een tekst niet zo vaak op in meerdere zinnen, maar dat komt omdat ik vooral juridisch getinte teksten vertaal. Daar heeft men liever niet dat het aantal zinnen in het origineel niet hetzelfde is als in de vertaling.

Alles natuurlijk afhankelijk van de context en van waar de nadruk op ligt in de brontekst.

[Edited at 2013-02-04 20:19 GMT]

[Edited at 2013-02-04 20:19 GMT]
Collapse


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 01:02
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Andere oplossing Feb 4, 2013

Ik zou geen verwijzingen maken maar de, bijna onleesbare, tekst anders indelen.

Interpreters, by contrast, are trained in:
- precise listening skills under taxing conditions;
- memory and note-taking techniques for consecutive interpreting (in which the interpreter listens and takes notes while the speaker speaks, and then after several minutes provides the version in the other language);
- split-attention for simultaneous interpreting (in which the interpreter, us
... See more
Ik zou geen verwijzingen maken maar de, bijna onleesbare, tekst anders indelen.

Interpreters, by contrast, are trained in:
- precise listening skills under taxing conditions;
- memory and note-taking techniques for consecutive interpreting (in which the interpreter listens and takes notes while the speaker speaks, and then after several minutes provides the version in the other language);
- split-attention for simultaneous interpreting (in which the interpreter, usually in a booth with a headset and microphone, listens and speaks at the same time, usually producing the interpreted version only seconds after the speaker provides the original).

Het wordt zo iets begrijpelijker, hoewel je blijft zien dat de schrijver moe was.

Succes,
Gerard
Collapse


 
Karlijn van Bekkum
Karlijn van Bekkum
Netherlands
Local time: 01:02
English to Dutch
TOPIC STARTER
2 zinnen zeggen meer dan 1 Feb 6, 2013

Steven Segaert wrote:

Ik zou zelf eerder gaan voor twee zinnen. In de eerste zin kan je zeggen dat ze speciaal opgeleid zijn in bepaalde technieken (voor consecutief tolken) en in andere technieken (voor simultaan tolken). In de tweede zin kan je dan uitleggen wat consecutief en simultaan tolken betekenen. Maar zelf voetnoten maken doe ik nooit.

Je kan ook creatief zijn met ; en - ... Ik splits een tekst niet zo vaak op in meerdere zinnen, maar dat komt omdat ik vooral juridisch getinte teksten vertaal. Daar heeft men liever niet dat het aantal zinnen in het origineel niet hetzelfde is als in de vertaling.

Alles natuurlijk afhankelijk van de context en van waar de nadruk op ligt in de brontekst.

[Edited at 2013-02-04 20:19 GMT]

[Edited at 2013-02-04 20:19 GMT]


Voetnoten zijn dus niet erg gebruikelijk. Misschien ook wel logisch, het betreft immers geen tekst uit een studieboek. Door de zin op te splitsen in twee zinnen, waarbij de termen worden uitgelegd in de tweede zin, is de tekst een stuk leesbaarder geworden. Bedankt voor de tip


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Term onderaan de tekst uitleggen ipv in de zin






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »