Pages in topic:   < [1 2 3 4 5] >
Van Dale woordenboeken en 64 bits Windows Vista
Thread poster: Marinus Vesseur
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 19:47
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
En met 8.1? Mar 25, 2014

Ik wil/moet binnenkort een nieuwe laptop aanschaffen. De "installatietip" van Marinus was "priceless" (nogmaals bedankt dus), maar heeft iemand ervaring met onze glorieuze woordenboekserie (versie 1.0, versie 2003) op Windows 8.1?

Ik zou graag willen weten of de "tip" van Marinus ook hier van toepassing is voordat ik tot koop overga, anders ga ik op zoek naar een laptop met Windows 7 Professional.


 
Marinus Vesseur
Marinus Vesseur  Identity Verified
Canada
Local time: 11:47
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Helaas niet meer,.. Mar 25, 2014

..het schijnt nu definitief afgelopen met de VanDale cd-tjes. Ik kreeg ze op Windows 8.1 64 bit absoluut niet meer geïnstalleerd.

Ondertussen moet ik zeggen dat ik er niet meer zoveel gebruik van maakte. Je kunt nu zo veel op het internet vinden. Als je het dan toch eens nodig hebt, kun je hier een proefabonnement registreren http://www.vandale.nl. Willekeurige naam, wachtwoord en e-mailadres invoere
... See more
..het schijnt nu definitief afgelopen met de VanDale cd-tjes. Ik kreeg ze op Windows 8.1 64 bit absoluut niet meer geïnstalleerd.

Ondertussen moet ik zeggen dat ik er niet meer zoveel gebruik van maakte. Je kunt nu zo veel op het internet vinden. Als je het dan toch eens nodig hebt, kun je hier een proefabonnement registreren http://www.vandale.nl. Willekeurige naam, wachtwoord en e-mailadres invoeren en je kunt weer even vooruit.

Voor 75 Euro verkopen ze je een jaartoegang voor één talencombinatie - ik weet niet of dat goed werkt. Je moet in elk geval altijd online zijn. Ik ben benieuwd op de ervaringen van collega's.

[Edited at 2014-03-26 05:49 GMT]
Collapse


 
freekfluweel
freekfluweel
Netherlands
Local time: 19:47
Dutch to German
+ ...
Waarom 64 bits? Mar 26, 2014

Wat ik uit dit hele verhaal niet kan opmerken is waarom men met een 64 bits systeem wilt werken. Als het gaat omdat je maar maximaal 4 gb RAM in je machine kan stoppen, kan ik zeggen dat dat onzin is. Er bestaan gewoon patches die dat probleem omzeilen. Die maximale 4 gb RAM was gekoppeld aan de moederborden die dat aankonden, nu kunnen die mobo's veel meer hebben! Het klopt dat een 32 bits PER proces "maar" 4 gb kan aanwenden maar er zijn erg weinig tot geen (vertaal)programma's die dat ooit no... See more
Wat ik uit dit hele verhaal niet kan opmerken is waarom men met een 64 bits systeem wilt werken. Als het gaat omdat je maar maximaal 4 gb RAM in je machine kan stoppen, kan ik zeggen dat dat onzin is. Er bestaan gewoon patches die dat probleem omzeilen. Die maximale 4 gb RAM was gekoppeld aan de moederborden die dat aankonden, nu kunnen die mobo's veel meer hebben! Het klopt dat een 32 bits PER proces "maar" 4 gb kan aanwenden maar er zijn erg weinig tot geen (vertaal)programma's die dat ooit nodig hebben. Als je, zeg, 8 gb RAM hebt op een 32 bits kan je twee processen laten lopen op maximaal 4 gb per proces, als je dat (nogmaals) ooit nodig zou hebben. Voorts kan je van alles wat boven de 4 RAM op een 32 bits zit softwarematig een RAM-disk maken, dat is nog sneller dan een SSD!

Mensen denken dat 64 bits sneller is (2 tot de 32 is natuurlijk aanzienlijk minder dan 2 tot de 64e) maar in de prakrijk komt het er eigenlijk op neer omdat er dus dikwijls fysiek meer dan 4 gb RAM in de machine zit met een 64 bits-systeem (anders heeft het ook geen zin; 4 gb RAM met een 64 bits is natuurlijk ONZIN). Fabrikanten verkopen graag duur RAM-geheugen en duurdere laptops/pc's met cpu's met 64-bits architectuur.

Mijn reden om destijds bij Win7 32-bits te blijven was omdat ik anders Van Dale niet op mijn machine kon plaatsen. Ik werk nog steeds met 5 oude machines op 32-bits en zie geen enkele reden om een nieuwe te kopen voor Windows 8. Dus aan RR: koop gewoon een (tweedehands) machine met 32-bits cpu en investeer eerder in een SSD zodat je laptop geen bewegende delen heeft want die slijten (onderweg)! Prik er voorts 8 gb RAM in en draai Win7: meer dan genoeg (voor een vertaler) en met Win 8 zou ik nog maar even wachten...
Collapse


 
freekfluweel
freekfluweel
Netherlands
Local time: 19:47
Dutch to German
+ ...
Tweetalig OS Mar 26, 2014

kan ook op een 32-bits machine, alleen niet tegelijk. Ook hiervoor is een patch: je moet dan even uitloggen en weer inloggen. Tijdsduur: pakumbeet 15 seconden...

 
Michael Beijer
Michael Beijer  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 18:47
Member (2009)
Dutch to English
+ ...
Hmm Mar 26, 2014

I tried Windows 8 and 8.1 for a while, and did manage to get the Van Dale working on it. However, I have since switched back to Windows 7 (64-bit), because 8 annoyed me too much. However, I can’t remember what I did to get it working.

Michael

PS: I have: Versie 2.1 2006 (Van Dale Groot woordenboek Nederlands-Engels/Engels-Nederlands)
+ Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal (14)


 
Michael Beijer
Michael Beijer  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 18:47
Member (2009)
Dutch to English
+ ...
I’d love to see that patch. Mar 26, 2014

Freek,

As far as I know there is no patch that actually works, to get Windows 7 32-bit to recognise and use my 16GB of RAM. Can you give us a link to someone who has gotten this to work? I have had a lot of different computers, and have never seen anyone manage it. 64-bit is the future, and I really wouldn’t recommend staying on a 32-bit OS in 2014. Especially if you're actually going to buy a new PC/laptop, I would really not recommend buying a 32-bit computer.

The m
... See more
Freek,

As far as I know there is no patch that actually works, to get Windows 7 32-bit to recognise and use my 16GB of RAM. Can you give us a link to someone who has gotten this to work? I have had a lot of different computers, and have never seen anyone manage it. 64-bit is the future, and I really wouldn’t recommend staying on a 32-bit OS in 2014. Especially if you're actually going to buy a new PC/laptop, I would really not recommend buying a 32-bit computer.

The minute you start working with very large databases (SQL DBs, etc. but even very large text files or TMXs) 4Gb really isn’t enough. Hell, I’m using 4.7GB of RAM right now, and all I have open is Chrome with a few tabs, a couple of Word windows and TO3000.

Also, a 64-bit operating system can run both 32 and 64-bit programs. I am writing this post on a Windows 7 64-bit PC, and have Van dale nl-en installed, which is running as a 32-bit program. Hell, I even have an ancient Elsevier CD-ROM dictionary program running (which is for Windows 3.1 or 3.11), inside Windows XP mode.

My recommendation is to skip Windows 8 and 8.1, and stick with Windows 7 64-bit, until Windows 9 comes out (if they get rid of the schizophrenic UI and give us back our desktop).

Michael

[Edited at 2014-03-26 10:39 GMT]
Collapse


 
freekfluweel
freekfluweel
Netherlands
Local time: 19:47
Dutch to German
+ ...
@MB Mar 26, 2014

Chrome is natuurlijk wel een RAM-vreter eerste klas! Als je inderdaad een nieuwe pv/laptop wilt kopen dan is 64 bits handiger want kan inderdaad ook 32 bits aan.

Ik verwonder mij er wel eens over mensen die een i5 kopen en nauwelijks meer doen dan wat surfen en tekstverwerken. Ik probeer alleen maar economisch raadzaam te zijn. Als je een laptop koopt, kijk dan naar een energiezuinige cpu, dus geen AMD, kijk naar de batterijduur i.h.a. en naar de Gpu. Bij een desktop kan je nog wel
... See more
Chrome is natuurlijk wel een RAM-vreter eerste klas! Als je inderdaad een nieuwe pv/laptop wilt kopen dan is 64 bits handiger want kan inderdaad ook 32 bits aan.

Ik verwonder mij er wel eens over mensen die een i5 kopen en nauwelijks meer doen dan wat surfen en tekstverwerken. Ik probeer alleen maar economisch raadzaam te zijn. Als je een laptop koopt, kijk dan naar een energiezuinige cpu, dus geen AMD, kijk naar de batterijduur i.h.a. en naar de Gpu. Bij een desktop kan je nog wel een grafische kaart vervangen maar bij een laptop wordt dat heeeeeel moeilijk en duur (beruchte HP DV9xxx-serie). Voorts kan je kan wel een hele snelle en dus energievretende laptop hebben maar als je na anderhalf uur een stopcontact moet gaan zoeken, hurries het ook niet echt op.

Ga eerst te raden wat je precies met de machine wilt doen en of dat dan op 32 of 64 bits gaat is bijzaak. Aanvankelijk had ik ook 64-bits Win7 draaien maar dat werd dus problematisch met Van Dale. Heb nooit wat gemerkt van een WEZENLIJK verschil in snelheid anders dan dat mijn hele oude Van Dales in een mum van tijd kunnen worden opgeroepen in 32-bits. Zal nog even kijken naar die patches want die staan niet op deze machine.
Collapse


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 19:47
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Nog verkrijgbaar? Mar 26, 2014

Zijn er eigenlijk nog wel laptops te koop met Window 7 Professional? Van Dale werkt daar prima op.

 
freekfluweel
freekfluweel
Netherlands
Local time: 19:47
Dutch to German
+ ...
@RR: nieuwe laptops met Win7 wordt moeilijk... Mar 26, 2014

Maar persoonlijk ben ik altijd zelf minimaal een dag bezig om de machine helemaal naar mijn wensen te installeren. Daar hoort ook een OS bij die ik altijd op een aparte partitie zet. Immers er zijn slechts 2 soorten computers: één die gecrasht is en één die gaat crashen! Op de ene partitie zet je dan je OS en progjes en op de andere je bestanden dus als je OS crasht kan je een frisse forgematterde "nieuwe" OS installeren zonder dat je bestanden op de andere partitie (schijf D) verdwijnen.... See more
Maar persoonlijk ben ik altijd zelf minimaal een dag bezig om de machine helemaal naar mijn wensen te installeren. Daar hoort ook een OS bij die ik altijd op een aparte partitie zet. Immers er zijn slechts 2 soorten computers: één die gecrasht is en één die gaat crashen! Op de ene partitie zet je dan je OS en progjes en op de andere je bestanden dus als je OS crasht kan je een frisse forgematterde "nieuwe" OS installeren zonder dat je bestanden op de andere partitie (schijf D) verdwijnen.

Als je een laptop koopt met Win8 heb je automatisch de downgraderechten naar Win7 Pro:

http://www.microsoft.com/oem/nl/licensing/sblicensing/pages/downgrade_rights.aspx#fbid=-Uk-p_3F8hb

Je kan natuurlijk ook een laptop kopen zonder OS; dat scheelt je toch zo weer een groentje!
Collapse


 
Michael Beijer
Michael Beijer  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 18:47
Member (2009)
Dutch to English
+ ...
@Robert: Mar 27, 2014

It's often cheaper to buy the computer without an OS and then just get one on Amazon or eBay (of from a friend).

E.g.:

See more
It's often cheaper to buy the computer without an OS and then just get one on Amazon or eBay (of from a friend).

E.g.:

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR2.TRC1.A0.H0&_nkw=Window%207%20Professional&_sacat=0&_from=R40

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss_1?url=search-alias=aps&field-keywords=Window%207%20Professional

Michael
Collapse


 
Marinus Vesseur
Marinus Vesseur  Identity Verified
Canada
Local time: 11:47
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
En het lukt toch nog Mar 27, 2014

Het liet me niet met rust. Microsoft heeft een handleidinkje over oudere programma's in Windows 8 op het net staan - http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/older-programs-compatible-version-windows - waarmee het dan toch gelukt is. Het Van Dale Groot Woordenboek Engels versie 2.0 doet het nu gewoon op mijn Windows 8.1 64 bits-versie laptop.
... See more
Het liet me niet met rust. Microsoft heeft een handleidinkje over oudere programma's in Windows 8 op het net staan - http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/older-programs-compatible-version-windows - waarmee het dan toch gelukt is. Het Van Dale Groot Woordenboek Engels versie 2.0 doet het nu gewoon op mijn Windows 8.1 64 bits-versie laptop.

Je moet wel weer, net als voorheen, even via de cd-rom naar de map "Install" gaan. Daar dan op het Install-bestandje dubbelklikken.

Van Dale Groot Woordenboek 2 installeren photo VanDaleinstalleren.jpg

Succes!
Collapse


 
Michael Beijer
Michael Beijer  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 18:47
Member (2009)
Dutch to English
+ ...
Dat is 'em! Mar 28, 2014

Bedankt voor het geheugensteuntje Marinus! Zo heb ik het ook gedaan, toentertijd.

Michael


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 19:47
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
De Van Dale guru :) Apr 4, 2014

Marinus, you did it again!

Ik heb van alles geprobeerd (niet het juiste dus) om de Van Dales op 8.1 geinstalleerd te krijgen, en daar kom jij weer met een oplossing. Dit hele forum bestaat dankzij jou (jij bent er het toch mee begonnen?).

Kortom, wederom bedankt. Ik heb 5 versies 2002 en ik zag mijn zuur verdiende centjes onnodig verdwijnen aan nieuwere (doch haast dezelfde) edities.

Hoe dan ook, bedankt. (de Canadese lucht werkt blijkbaar zeer inspirere
... See more
Marinus, you did it again!

Ik heb van alles geprobeerd (niet het juiste dus) om de Van Dales op 8.1 geinstalleerd te krijgen, en daar kom jij weer met een oplossing. Dit hele forum bestaat dankzij jou (jij bent er het toch mee begonnen?).

Kortom, wederom bedankt. Ik heb 5 versies 2002 en ik zag mijn zuur verdiende centjes onnodig verdwijnen aan nieuwere (doch haast dezelfde) edities.

Hoe dan ook, bedankt. (de Canadese lucht werkt blijkbaar zeer inspirerend)

Groet,

Rob
Collapse


 
Will Kelly
Will Kelly
United Kingdom
Dutch to English
Getting blood out of a stone Apr 22, 2014

My old PC (running on XP) died a few weeks ago. I bought a new one (running on Windows 8), and managed to install the Van Dale NL>EN and EN>NL dictionaries on it. The only issue was activating it. Van Dale's helpdesk have been extremely uncooperative and want me to pay for a new licence. Their reasoning is that the version of the dictionaries I have (2.1) is not suitable for Windows 8. This vague wording is equivocal between a technical compatibility issue and a desire on the part of Van Dale to... See more
My old PC (running on XP) died a few weeks ago. I bought a new one (running on Windows 8), and managed to install the Van Dale NL>EN and EN>NL dictionaries on it. The only issue was activating it. Van Dale's helpdesk have been extremely uncooperative and want me to pay for a new licence. Their reasoning is that the version of the dictionaries I have (2.1) is not suitable for Windows 8. This vague wording is equivocal between a technical compatibility issue and a desire on the part of Van Dale to get me to pay again for a product I already paid for in the past and am still only using on one PC. Given that the dictionaries are working fine on Windows 8 (albeit with the customary notice saying that I'm going to have to activate it and can only postpone the activation for x days), I can only imagine that the latter scenario applies. Van Dale's response has now switched from 'De Van Dale Grote woordenboeken 2.1 zijn niet geschikt voor Windows 8' to 'De woordenboeken kunnen niet meer geactiveerd worden onder Windows 8'. The verb 'kunnen' again suggests a technical impossibility. I'm not sure I believe them. I have just put it to them that I can run the software in Windows XP compatibility mode to see what they say.

[Edited at 2014-04-22 09:51 GMT]

EDIT: Two further curt additions to the correspondence.

*******************************************************************************
1) Geachte heer Kelly,

Dit zal ook niet gaan werken, zoals aangegeven is de upgrade de enige mogelijkheid.

Met vriendelijke groet.

*******************************************************************************

And then when I ask them to explain why it's not possible, as from a technical perspective the dictionaries are working fine on Windows 8, I get the following:


*******************************************************************************
2) Geachte heer Kelly,

De activatiesoftware is hier niet geschikt voor en daarom kan er niet meer geactiveerd worden.
Als er een mogelijkheid was geweest had ik u deze methode gegeven.

Met vriendelijke groet.

*******************************************************************************

Still tells me nothing. I simply have to accept that their activation software will not activate this version of the dictionaries on Windows 8.


[Edited at 2014-04-22 10:52 GMT]
Collapse


 
Will Kelly
Will Kelly
United Kingdom
Dutch to English
Get this! Apr 23, 2014

After having to purchase the new version of the NLEN dictionary, I discover that one of the faults of the old version (namely the search function not working for the privélijst) also exists in the current version. That wasn't too much of an issue because they were in alphabetical order, so if I wanted to search for a word I could just skim through and find it pretty quickly.

The privélijst in the old version was a .dbs file. The privélexicon in the current version seems to consis
... See more
After having to purchase the new version of the NLEN dictionary, I discover that one of the faults of the old version (namely the search function not working for the privélijst) also exists in the current version. That wasn't too much of an issue because they were in alphabetical order, so if I wanted to search for a word I could just skim through and find it pretty quickly.

The privélijst in the old version was a .dbs file. The privélexicon in the current version seems to consist of a .bak file and a text file. I had to get Van Dale to convert my old .dbs file to a text file, which was sent back to me to paste over the existing (but obviously empty) text file. Hey presto, all my terms in the current version's privélexicon. Except they're not in alphabetical order. And so I have nigh on 1500 terms in a seemingly random order and the search function doesn't work!

I wrote an e-mail to explain this and I get the (now expected) characteristically brusque, unhelpful response:

Geachte heer Kelly,

Helaas moet ik u meedelen dat hier niets aan te doen is.

Met vriendelijke groet.
Collapse


 
Pages in topic:   < [1 2 3 4 5] >


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Van Dale woordenboeken en 64 bits Windows Vista






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »